Zeměpisné pizza boxy

Publikoval(a) Markéta Pravdová dne

Mají vaši žáci rádi kreativní práci a jsou výtvarně nadaní? Rádi pracují se zajímavými a nevšedními materiály? Pak je nechte zhotovit za úkol „zeměpisné pizza boxy“. Tuto aktivitu jsem využila jako dobrovolný dlouhodobý úkol v 8. ročníku. Nicméně lze ji samozřejmě i zapojit do výuky. Aktivitu lze zařadit například do výuky regionální geografie Evropy jako skupinový projekt. Pro hodnocení a následnou reflexi můžeme využít například návod od Jiřího Starého z článku: Projekt – Asijské země v krabici od bot. A samozřejmě i zde se velmi nabízí možnost propojení s výtvarnou výchovou a rozdělení časové dotace na vypracování projektu mezi tyto dva předměty. Níže si představíme zadání úkolu, jak byl představen žákům.

Pizza boxy (dlouhodobý úkol) – návrh zadání

1. Objednejte si svou oblíbenou pizzu, nechte si chutnat a hlavně…. nevyhazujte krabici!

2. Vyberte si z nabídky měst jedno, na které se zaměříte. Stáváte se nyní majitelem cestovní kanceláře, který chce nalákat turisty na zájezd do tohoto města.

3. Zjistěte si o „svém“ městě co nejvíce informací. Namalujte/vytiskněte si obrázky. Vymyslete něco, čím bude vaše krabice výjimečná – prostě věnujte pozornost i „tunningu“. Myslete na pravidlo „méně textu – více názornosti“. Nabídka měst – Benátky, Řím, Milán, Neapol, Palermo (na Sicílii), Turín, Pisa, Maranello (sídlo Ferrarri), Janov (rodiště Kryštofa Kolumba), Pompeje (město zničené výbuchem Vesuvu), Florencie, Cortina d´Ampezzo (Alpské středisko).

A proč pizza box? Jakou historii pizza vlastně má? Obdoba pizzy vznikla už kolem roku 500 před Kristem. Tehdy si lidé pekli podobně vypadající chlebové placky na horkých kamenech a kořenili je nejrůznějšími čerstvými bylinkami. Výsledek se podobal italské focaccie. Ale pizza, jak ji zná dnes celý svět, se začala vyrábět až později.

Původ v Neapoli

Její kořeny sahají do Neapole a do období 18. století. Teprve tehdy totiž přišli lidé na to, že rajčata nejsou jedovatá. Původně se pizza pekla jako jídlo pro chudé. Obsahovala jen těsto, čerstvá rajčata, olej, česnek, bazalku a oregano. Zprvu se prodávala ve vozících na ulici. Až později vznikly pizzerie i pro vyšší vrstvu. Základní pizza Margherita vznikla na počest královny Margherity, která v roce 1889 navštívila tamní pizzerii. Pizzař pro ni chtěl vymyslet něco, čím by ji poctil, a tak vytvořil pizzu v barvách italské vlajky. Červený základ z rajčat, na něj bílou mozzarellu a zelenou bazalku navrch. Tímto se trefil do vkusu nejen královny, ale i celé Itálii a později celému světu. Tato jednoduchá klasika je oblíbená dodnes.

Proč je tento typ práce pro žáky prospěšný?

Možná vás tento dotaz při pohledu na podobný typ prací občas napadne a říkáte si, zda jde vlastně ještě vůbec nějakým způsobem o samotný zeměpis. Jistěže jde. Žáci se v tomto případě neučí jen samotné zeměpisné poznatky o jimi vybraném místě, mnohem podstatnější je, že dokáží vyhledat, zpracovat a na základě kritérií utřídit vyhledané informace. Navíc se učí kreativně pracovat s omezeným a nezvyklým pracovním prostorem, který musí promyšleně zaplnit. V neposlední řadě při tomto typu práce zdokonalí své soft skills – tedy komunikaci a spolupráci ve dvojici/skupině, plánování postupu práce včetně svého time managementu a při prezentování svého výtvoru prověří a zdokonalí své komunikační schopnosti. Při podobných projektových pracích je také žádoucí zařadit sebereflexi pracovního postupu a výsledku práce. V takovémto „pracovním balíčku“ se tak žáci naučí mnohem více, než kdyby jen pasivně přijímali informace od nás vyučujících.


1 komentář

Poděkování za spolupráci – ZACHRAŇ ZEMĚPIS · 27. 2. 2023 v 18:45

[…] Markéta Pravdová – za tvorbu článku Zeměpisné pizza boxy […]

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

BONUSOVÝ OBSAH