Barevná hypsometrie Evropy s pomocí podzimního listí

Publikoval(a) Zachraň Zeměpis dne

Podzim je období, kdy příroda hraje všemi barvami a nabízí nám spoustu příležitostí pro kreativní výuku. Dnes vám představíme inspirativní nápad, jak využít podzimní listí v hodinách zeměpisu k výuce barevné hypsometrie a geografie Evropy, ale lze zvolit i jiný světadíl dle vašeho výběru.

Barevná hypsometrie s pomocí podzimního listí

Tato aktivita byla použita jako úvodní část k učivu o Evropě. Žáci měli za úkol sestavit mapu Evropy nebo vybrané evropské země s využitím podzimního listí. Hlavním pravidlem bylo dodržet zásady barevné hypsometrie, tedy použít barvy listů odpovídající nadmořským výškám daných oblastí.

Postup aktivity:

  1. Sběr listí: Žáci nasbírají různě zbarvené podzimní listy.
  2. Výběr území: Rozhodnou se, zda budou vytvářet mapu celé Evropy nebo konkrétní evropské země.
  3. Tvorba mapy: S použitím nasbíraných listů sestaví mapu zvoleného území, přičemž dbají na správné použití barev podle nadmořské výšky, které může být například:
    • Zelené listy pro nížiny
    • Žluté, oranžové, červené listy pro vysočiny dle jejich nadmořské výšky
  4. Lze doplnit o vlajky jednotlivých států, či jiné popisky.

Přínosy aktivity

  1. Propojení zeměpisu s přírodou.
  2. Praktické pochopení barevné hypsometrie: Místo pouhého učení se teorie si žáci princip barevné hypsometrie vyzkouší v praxi.
  3. Rozvoj kreativity: Aktivita podporuje tvůrčí myšlení a umělecké vyjádření žáků.
  4. Prohlubování znalostí o Evropě: Při tvorbě mapy si žáci opakují geografii evropských zemí a jejich charakteristické rysy.
  5. Týmová spolupráce: Pokud je aktivita realizována ve skupinách, rozvíjí se i schopnost spolupráce a komunikace.

Ukázky vytvořených prací

Naplnění výstupů RVP ZV – oblast Zeměpis (Geografie)

Tato aktivita naplňuje několik důležitých výstupů z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti Zeměpis:

  1. Z-9-1-01 Žák organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
    • Žáci pracují s mapou Evropy a interpretují geografické informace při tvorbě vlastní mapy.
  2. Z-9-1-02 Žák používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
    • Při práci s barevnou hypsometrií si žáci osvojují a prakticky používají kartografickou terminologii.
  3. Z-9-2-03 Žák rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu
    • Práce s různými nadmořskými výškami a jejich barevným rozlišením pomáhá žákům pochopit a klasifikovat tvary zemského povrchu.
  4. Z-9-3-02 Žák lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny
    • Při tvorbě mapy Evropy nebo vybrané evropské země žáci lokalizují a rozlišují různé geografické celky.
  5. Z-9-4-06 Žák lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech
    • Doplňováním typických produktů a charakteristik zemí si žáci upevňují znalosti o jednotlivých regionech Evropy.

Tato aktivita tedy nejen že je zábavná a kreativní, ale také efektivně naplňuje několik klíčových vzdělávacích cílů stanovených v RVP ZV pro oblast Zeměpis.

Za námět děkujeme Markétě Pravdové.


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

BONUSOVÝ OBSAH