Barevná hypsometrie Evropy s pomocí podzimního listí
Podzim je období, kdy příroda hraje všemi barvami a nabízí nám spoustu příležitostí pro kreativní výuku. Dnes vám představíme inspirativní nápad, jak využít podzimní listí v hodinách zeměpisu k výuce barevné hypsometrie a geografie Evropy, ale lze zvolit i jiný světadíl dle vašeho výběru.
Barevná hypsometrie s pomocí podzimního listí
Tato aktivita byla použita jako úvodní část k učivu o Evropě. Žáci měli za úkol sestavit mapu Evropy nebo vybrané evropské země s využitím podzimního listí. Hlavním pravidlem bylo dodržet zásady barevné hypsometrie, tedy použít barvy listů odpovídající nadmořským výškám daných oblastí.
Postup aktivity:
- Sběr listí: Žáci nasbírají různě zbarvené podzimní listy.
- Výběr území: Rozhodnou se, zda budou vytvářet mapu celé Evropy nebo konkrétní evropské země.
- Tvorba mapy: S použitím nasbíraných listů sestaví mapu zvoleného území, přičemž dbají na správné použití barev podle nadmořské výšky, které může být například:
- Zelené listy pro nížiny
- Žluté, oranžové, červené listy pro vysočiny dle jejich nadmořské výšky
- Lze doplnit o vlajky jednotlivých států, či jiné popisky.
Přínosy aktivity
- Propojení zeměpisu s přírodou.
- Praktické pochopení barevné hypsometrie: Místo pouhého učení se teorie si žáci princip barevné hypsometrie vyzkouší v praxi.
- Rozvoj kreativity: Aktivita podporuje tvůrčí myšlení a umělecké vyjádření žáků.
- Prohlubování znalostí o Evropě: Při tvorbě mapy si žáci opakují geografii evropských zemí a jejich charakteristické rysy.
- Týmová spolupráce: Pokud je aktivita realizována ve skupinách, rozvíjí se i schopnost spolupráce a komunikace.
Ukázky vytvořených prací



Naplnění výstupů RVP ZV – oblast Zeměpis (Geografie)
Tato aktivita naplňuje několik důležitých výstupů z Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti Zeměpis:
- Z-9-1-01 Žák organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
- Žáci pracují s mapou Evropy a interpretují geografické informace při tvorbě vlastní mapy.
- Z-9-1-02 Žák používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
- Při práci s barevnou hypsometrií si žáci osvojují a prakticky používají kartografickou terminologii.
- Z-9-2-03 Žák rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu
- Práce s různými nadmořskými výškami a jejich barevným rozlišením pomáhá žákům pochopit a klasifikovat tvary zemského povrchu.
- Z-9-3-02 Žák lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny
- Při tvorbě mapy Evropy nebo vybrané evropské země žáci lokalizují a rozlišují různé geografické celky.
- Z-9-4-06 Žák lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech
- Doplňováním typických produktů a charakteristik zemí si žáci upevňují znalosti o jednotlivých regionech Evropy.
Tato aktivita tedy nejen že je zábavná a kreativní, ale také efektivně naplňuje několik klíčových vzdělávacích cílů stanovených v RVP ZV pro oblast Zeměpis.
Za námět děkujeme Markétě Pravdové.
0 komentářů