QR kódové hlavolamy s ukázkou využití při úvodní hodině o světadílu Asie

Publikoval(a) Martin Jelínek dne

O možnostech využití QR kódů ve výuce jsme již psali. Nyní si však představíme další možnost, kterou jsou QR kódové hlavolamy. Jejich využití přináší výbornou příležitost, jak ozvláštnit opakování učiva nebo například skupinovou práci.

O co jde a jak to funguje?

Díky webu Mal-den-code lze vytvořit QR kód, který není kompletní a je tudíž třeba ho dokreslit. A právě to je úkolem žáků. QR kód vytvořený na zmíněném webu obsahuje očíslovaná pole a dle jednotlivých otázek je žáci buď dokreslí, nebo je nechají prázdné. Pokud udělají vše správně, tak QR kód „začne fungovat“ a lze ho načíst pomocí čtečky. Do QR kódu lze vložit vzkaz, jímž může být například nějaký tajný kód, nebo lze vložit odkaz, který žáky odkáže např. na nějaké video.

Tipy a rady

  • Pozor na to, že i při jediné chybě QR kód nebude fungovat. Proto doporučuji využívat více jednodušších QR kódů. Pro žáky je při QR kódu, který má 20 polí, velmi obtížné najít případnou chybu.
  • Já osobně používám menší QR kódy, kdy každý z kódů je zaměřený na jinou činnost (práce s mapou, práce s grafem atd.).
  • Ideální je vybarvovat QR kód tužkou z důvodu případných oprav. Lze však využít i v online výuce, kdy žáci využijí např. malování.

Ukázka využití QR kódů v úvodu světadílu Asie

Přikládám i ukázkové využití QR kódových hlavolamů ve výuce. Navrhnutou aktivitu jsem využil jako úvodní hodinu světadílu Asie. Jedná se o kombinaci práce s online atlasem (https://atlas.mapy.cz), práce s tabulkou a s vyhledáváním informací na internetu. Kromě toho se díky těmto otázkám žáci seznámí se základními faktografickými pojmy, které se vážou k tomuto světadílu. Každá ze tří částí má vlastní QR kód, který dohromady při vyluštění tvoří výsledné heslo – Velká čínská zeď.

Odkaz na web Mal-den-code – https://mal-den-code.de/


4 komentáře

Jana F. · 19. 12. 2021 v 19:03

Dobrý den,
aktivita je skvělá, určitě využiju. Moc děkuju za sdílení. Takových není nikdy dost.
Jediný problém, na který jsem při řešení narazila je, že v části č.3 – práce s tabulkou, mi vyšlo, že by se nemělo vybarvovat č.2 – protože z tabulky v odkazu vyplývá, že největší stát Asie dle rozlohy není Čína, ale Rusko.

    Martin Jelínek · 17. 3. 2022 v 15:51

    Děkujeme za upozornění. Již je opraveno. Omlouváme se.

Kateřina · 26. 3. 2023 v 19:54

Dobrý den, moc děkuji za sdílení této aktivity. Už jsem ji použila na hodinách angličtiny a žáci byli nadšení 🙂 Poradili byste mi, prosím, kde přesně nastavit, aby čast na vybarvování byla tak malá jako ji máte Vy ve své ukázce? Na tom webu se mi zatím podařilo nastavit jen počet správných/nesprávných odpovědí, ne velikost vybarvovací části…

Předem moc děkuji 🙂

    Martin Jelínek · 26. 3. 2023 v 19:59

    V prvním kroku se nastavuje -> co se stane po vyplnění QR kódu, v následujícím -> nastavujete počet správných odpovědí a pod tím je možnost vybrat „procenta“, když dáte méně než 100 %, tak se vybarvovací část zmenší.:)

Napsat komentář: Jana F. Zrušit odpověď na komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

BONUSOVÝ OBSAH