Cesta kolem světa (po stopách našich učitelů) – dlouhodobý projekt
V tomto článku vás seznámíme s poněkud netradičním a zároveň dlouhodobějším projektem spojeným s výukou zeměpisu, nicméně součástí projektu je prakticky celá škola a projekt zároveň propojuje i ostatní předměty. Námět na něj nám ochotně zprostředkovala Lucie Horáková. V následujících odstavcích vám projekt přiblížíme tak, jak byl realizován a popsán samotnou autorkou a realizátorkou projektu, p. Horákovou.
Na úvod bude dobré vysvětlit, co vlastně bylo cílem tohoto projektu a stručně také přiblížit výstup projektu. „Cesta kolem světa (po stopách našich učitelů)“ se pro mě stala dvouletým projektem, na jehož počátku stálo přání zpopularizovat zeměpis v komunitě školy, nechat žáky vytvořit plnohodnotný mediální obsah (zažít si roli novináře) a zároveň jim zprostředkovat autentické cestovatelské zážitky a zkušenosti. Rozhodla jsem se oslovit všechny zcestovalé kolegy, kteří byli ochotni své zkušenosti sdílet s žáky během rozhovorů a párkrát v roce je také oslovit k návštěvě našich hodin. Odezva byla potěšující – 14 kolegů reagovalo na moji výzvu a bylo ochotno věnovat našemu projektu svůj čas. Jejich cestovatelské příběhy tak postupně přibývají v našem facebookovém seriálu Cesta kolem světa (po stopách našich učitelů) a těší se oblibě v celé komunitě školy (průměrně 28 lajků pro každý díl). Zároveň se tento úkol stal tím nejvýše hodnoceným samotnými žáky!“
Jak na to krok po kroku?
Postup před zadáním novinářského úkolu:
- oslovila jsem emailem všechny zaměstnance školy, vysvětlila vizi mého projektu, úkol pro žáky i pro ně
- vytvořila jsem pro učitele sdílenou tabulku k zapisování země a délkou pobytu ideálně více jak týden
- vytvořila jsem z navštívených zemí cestu kolem světa
Zadání novinářského úkolu (najdete v prezentaci v příloze na konci článku):
- vysvětlila jsem záměr projektu
- vytvořila jsem krokovaný postup a podmínky splnění úkolu
- nechala jsem vytvořit novinářské týmy dle volby a zapsat se k vybranému učiteli na rozhovor
- poskytla jsem žákům novinářský tahák jako podporu při plnění úkolu (najdete taktéž v příloze)
- po dohodě s žáky jsme si odhlasovali cca 1 měsíc na splnění úkolu (průběžně jsme si v hodinách vyjasňovali jednotlivé kroky a udržovala jsem jejich motivaci)
Reflexe (spolu)práce v novinářském týmu:
- nechala jsem všechny individuálně zhodnotit svoji práci a celý učební proces (sebehodnotící list najdete v příloze)
Hodnocení úkolu:
- na základě tohoto dotazníku jsem udělila známky dle svého i žákova úsudku
Následná propagace seriálu:
- všechny texty a fotky jsem roztřídila do jednotlivých dílů
- ve spolupráci s PR týmem školy je postupně zveřejňujeme
- v hodinách Pč tvoříme nástěnku (mapa, tisk a laminování příběhů a fotek)
Návazné aktivity:
- z původního seznamu zcestovalých učitelů si žáci volí hosta do hodin (příběhy s fotkami, prezentací apod.)
- komunitní večer s rodiči, žáky i učiteli s cestovatelskými příběhy a tématem udržitelného cestovního ruchu
- vydání malé knížky Cesta kolem světa (po stopách našich učitelů) – ideálně jako crowdfundingová kampaň
Rady na cestu:
- protože jsme neměli v té době vybudovanou funkční spolupráci s kolegou češtinářem, zůstala jsem sama na finální korekturu a úpravu textů od žáků (což mi zabralo mraky času), s dnešní kolegyní by to bylo jiné – kompletně bych jí to předala do hodin češtiny
- dost času mi zabralo i nahrávání všech materiálů na sdílený disk – opět bych předala kolegyni češtinářce nebo IT učiteli
- kdybych tu měla další kolegy zeměpisáře, rozhodně bych spojila síly a celý projekt netáhla sama, zažila bych více radostí a méně starostí
- rozhovory nemusí žáci vést jen s učiteli, určitě bych více zapojila i rodiče a prarodiče, ale to možná až v dalším kole
Komentář Zachraň zeměpis:
Myslíme si, že jde o velmi dobře promyšlený projekt s atraktivním tématem, který se skvěle hodí do moderní školy s moderním způsobem vyučováním. Na projektu oceňujeme především jeho komplexnost – mezipředmětovou provázanost, interakci a komunikaci nejen na úrovni samotných žáků, ale také mezi žáky a učiteli, posílení kompetencí v několika klíčových oblastech a zároveň dle nás velkým způsobem podporuje a posiluje pozitivní klima školy a celou školní komunitu. Výhodou je také to, že projekt lze různě alternovat – např. pokud pracujete na malé škole, můžou žáci místo učitelů zpovídat třeba žáky z jiných tříd, kteří byli na dovolené apod. Stejně tak je skvělé, že lze výsledky projektu (resp. rozhovory) propagovat např. na školním webu a sociálních sítích, ve školním časopisu, nástěnce atd. Rozhodně doporučujeme projekt zkusit realizovat.
Na závěr velmi děkujeme Lucii Horákové za sdílení svého nápadu s námi.
Přílohy:
0 komentářů