Co dělají vědci na Antarktidě?
V zeměpisu je rozhodně dobré využít čas od času kromě tradičních textových zdrojů (typicky učebnice) i zdroje, se kterými se žáci mají možnost setkat mnohem častěji. V tomto článku vám ukážeme jak didakticky využít novinový článek (rozhovor).
Aktivizace
Vždy je vhodné žáky na úvod aktivizovat. Na výběr máte samozřejmě více možností, já zde uvedu dvě varianty, které jsem vyzkoušel. První je typický brainstorming na téma Antarktida. Druhou možností je potom zadat žákům úkol k zamyšlení (klidně ve dvojici), co by si s sebou vzali, kdyby byli vědci, kteří míří na několik měsíců na polární stanici na Antarktidu a svůj výběr věcí zdůvodnit.
Práce s článkem
Aktivizační metody poskytnou vhodný úvod k těžišti práce s článkem. Článek je sice poněkud staršího data, ale přesto se velmi dobře hodí na přiblížení života a práce vědců v Antarktidě, což v článku popisuje Pavel Kapler, dlouholetý správce české polární stanice Johanna Gregora Mendela. Otázky jsou zaměřené na čtenářskou gramatiku a na to, aby si žáci uvědomili specifičnost Antarktidy. Otázky si samozřejmě můžete upravit dle sebe. Doporučuji tisknout jako 2 strany na 1 list, velmi to usnadní žákům práci při čtení textu a zodpovídání otázek. Stejně tak doporučuji mít při ruce obrázek dané polární stanice a tuleně leopardího, který většinou žáky zaujme nejvíce.
Vydejte se na virtuální prohlídku stanice Johanna Gregora Mendela
Využít můžete také YT video, které vás vezme na prohlídku na stanici a žákům dále přiblíží život v ní. Video spolu s články (delší a kratší varianta) najdete v příloze.
Přílohy:
článek (kratší varianta)
0 komentářů