Pozor, povodeň!
Ne, tohle není varování před blížící se povodní, ale článek o další z (mála) her, které dobře podporují geografické myšlení a také strategické rozhodování. Hra (a zároveň celý projekt „Muzeum nás baví“) byla vytvořena Muzeum regionu Valašsko, p. o.
O co jde?
V této hře se stanete starostou města, které dost poškodila poslední povodeň. Vaším hlavním úkolem tak je minimalizovat škody, které by mohla způsobit další povodeň. A ta určitě přijde. K dispozici máte 20 milionů eur, které musíte vhodně investovat do protipovodňových opatření a zároveň zvládnout udržet kladný rozpočet. Každé kolo (které se časově rovná jednomu roku) můžete provést jedno opatření. Samotná hra pak skončí příchodem povodně (vy ale nevíte v kterém kole přijde) a vyčíslením škod. Dostanete také hodnocení toho, jak dobře jste si vedli po ekonomické stránce a jak účinně jste pracovali na protipovodňových opatřeních.
Pozitiva hry
Hra má mnoho silných stránek. Předně je krátká – žáci ji zvládnou dohrát během několika málo minut, takže můžou zkusit kombinovat více stylů hry – jednou se zaměřit na co nejlepší protipovodňová opatření, jindy zkusit být zase co nejméně efektivní a porovnat výsledky. Nebo si dát hru jako zpestření výuky, když zbyde čas.
Další z velkých pozitiv vidím v rozmanitosti opatření – těch je opravdu hodně a prakticky během hry nikdy nevyčerpáte možnosti v tom, jaké opatření provést.
A do třetice vidím velké pozitivum v tom, že je hra opravdu naučná. Každé opatření je skvěle a přitom jednoduše zdůvodněné a žáci opravdu dokáží pochopit jeho pozitivní/negativní přínos v boji proti povodni a jeho funkci v krajině.
Hra je také velmi jednoduchá na ovládání a uživatelsky přívětivá.
Co by při využití ve výuce nemělo chybět
Stejně jako u všeho ostatního, je i v tomto případě dobré s žáky hru reflektovat. Můžete jim již před samotnou hrou zadat úkol, aby si vedli do sešitu statistiku opatření, která mají pozitivní/negativní efekt v boji proti povodním. Po dohrání hry se k ní můžete vrátit a prodiskutovat jednotlivá opatření a uvést další souvislosti.
Dobré je určitě připravit si i reálné fotografie některých protipovodňových opatření, případně i věcí, které negativně ovlivňují rozsah škod povodně, či jen vsakování vody. Opět mohou pak posloužit k diskuzi.
Navázat můžete také tím, že zkusíte s žáky dát dohromady seznam protipovodňových opatření, které najdou v místě bydliště a jeho okolí. Případně můžete i zkusit zjistit, zda žáci zažili povodeň a zjistit, jaké škody napáchala.
Odkaz na hru:
http://www.muzeumnasbavi.cz/pozor_povoden/?lang=cz
PS. Stránka nabízí nejen hru „Pozor, povodeň!“, ale i 3 další hry, které můžete ve výuce také využít („Cesta do minulosti“ vhodná pro výuku dějepisu, „Putování vesmírem“, které můžete využít v zeměpisu, či fyzice a „Valašské poklady“ vhodnou pro přírodopis a zaměřené více na oblast Valašska.
0 komentářů