Projekt o Svatojakubské poutní cestě

Publikoval(a) Jana Veselá dne

„Prošlapal jsem mnoho stezek, šel jsem mnoha silnicemi, plavil jsem se po stu moří, přirazil jsem u sta zemí.“ Antonio Machado, Kastilské pláně, překlad Jan Vladislav

Jako učitelka španělštiny učím nejen jazyk a komunikaci, ale představuji studentům reálie překrásné hispánské kultury. Studenti pak samostatně nebo ve skupinách pracují každé pondělí na rozličných projektech týkajících se svátků, zeměpisu, gastronomie, historie, umění a jiných témat. Na naší škole je komunikační a pracovní jazyk angličtina, na všech našich projektech do španělštiny tedy pracujeme v angličtině nebo španělštině dle pokročilosti studentů. Často nám z toho vyplyne Spanglish, ale z toho máme také radost.

Představit Svatojakubskou poutní cestu do Santiaga de Compostely dnešní mladé generaci není vůbec jednoduché. Protože vlastní zážitky od nepaměti táhnou, začínám vždy svým vyprávěním o tom, co jsem prožila. Sama jsem šla tři různé cesty ve třech různých životních etapách: někdy sama, jindy s někým blízkým nebo známým a jindy jsem si zase našla kamarády mezi poutníky. Snažím se studentům sdělit, že jsem na této poutní cestě zažívala hlavně obrovskou svobodu v tom, jak ji projít a prožít. Vyprávím jim o tom, že setkání jsou na cestě intenzivní a výjimečná, a přibližuji jim, jaký účinek to na mě mělo. Zmiňuji se samozřejmě i o tom, že je to úžasný mezinárodní, kulturní a sportovní počin, a kdo se do toho pustí, vrátí se lehčí na těle i na duchu. A že opravdové Camino začíná až po návratu domů. 

Na projektu o Svatojakubské poutní cestě pracovali studenti ve skupinách po dvou nebo po třech a s pomocí internetu. Pro většinu z nich bylo toto téma novinkou. Každá skupinka si vybrala jednu z možných cest a zakreslila ji celou do mapy Španělska po jednotlivých etapách. Dále se studenti měli vžít do role poutníka: našli jednu etapu, která jim připadala na jejich zvolené cestě zajímavá, nakreslili její podrobný itinerář, profil trasy, turistické atrakce a možnosti ubytování na další noc. To vše namalovali a popsali na velký poster a následně jej představili před třídou svým spolužákům. Toto téma lze bezpochyby zpracovat i na tabletech a využít různé programy a mapy, my jsme však dali pro tento projekt přednost papíru. 

Práce na projektu nás bavila, protože byla pestrá: pátrací, informační i kreativní. Přinesla nám obohacení v oblasti zeměpisných názvů, map, slovní zásoby a také zážitek v podobě krátkého vžití se do života poutníka a jeho světa. Studentům se z mého hlediska práce povedla, přestože někteří nezpracovali všechny požadované informace o etapě, jak měli. Našli ale to, co zajímalo je samotné, to je nejdůležitější. 

¡Buen Camino!

Jana Veselá, učitelka španělštiny, American Academy in Brno

American Academy in Brno je součástí sítě soukromých mezinárodních škol v Praze, Brně, Bratislavě a Záhřebu pro studenty základních a středních škol. Výuka se inspiruje zahraničními vzdělávacími systémy, probíhá kompletně v angličtině a je vedena týmem učitelů z různých koutů světa. Prostřednictvím projektové výuky škola studentům nabízí více než jen akademické znalosti, jelikož klade velký důraz i na rozvíjení sociálních a praktických dovedností.


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis