Konec nudných zápisů, zkuste „skečnouting“
Pokud se někdo z vás zamýšlel nad tím, že klasický psaný zápis, který je ideálně předepsaný třeba z tabule, už v dnešní době není to pravé ořechové, může pro vás být inspirací článek, který vyšel v roce 2018 v časopisu Geografické rozhledy a lze ho najít zde.
Tento článek popisuje metodu, která se jmenuje skečnouting (sketchnoting). Tato alternativní metoda psaní zápisu umožňuje aktivní zapojení žáka do vytváření zápisu, kombinuje malovanou a psanou formu, zohledňuje individualitu osobnost jedince a přispívá větší efektivitě učení.
Jedná se o novou metodu, kdy žáci do sešitu zaznamenávají klíčové myšlenky z hodiny pomocí tvorby vizuálních a textových poznámek, ze kterých vzniká něco jako myšlenková mapa. Výhodou je, že tento druh zápisu může vytvářet úplně každý, protože nezáleží na jeho úrovni výtvarných dovedností, jelikož se jedná jen o jednoduché nákresy a poznámky, které má každý žák individuálně zpracované.
Hlavní výhoda této metody?
Zde použiji přímo citaci z výše zmíněného článku: „Pokud je žák v procesu učení aktivní, proces učení je efektivnější. Mayer (2009) uvádí, že hlavní význam aktivity jedince spočívá ve stimulaci kognitivních procesů; žák při zpracování nových informací selektuje, organizuje a integruje nové učivo do svého stávajícího mentálního modelu. Při aplikaci skečnoutingu si žák sám (bez ohledu na učitele) vybírá, co si z výkladu učitele zapíše, jakým způsobem si učivo zapíše (textem, obrázkem, změnou stylu písma atd.) a do jakých souvislostí si fenomény spojí.“ (Trahorsch, 2018)
Krom toho tato metoda samozřejmě podporuje samostatnost žáka, kreativitu, kritické myšlení, rozvoj vizuální gramotnosti atd. Je však třeba myslet i na negativa, které tato metoda má. Jedná se hlavně o velmi důležité a časově náročné úvodní vysvětlení této metody učitelem a větší časovou náročnost tvorby zápisu.
Pokud vás tato metoda zaujme, je k dostání i kniha, která je zaměřena přímo na „skečnouting“ a jmenuje se: Příručka skečnoutingu.
Článek z Geografických rozhledů je zdarma dostupný zde.
TRAHORSCH, P. (2018): SKEČNOUTING: TVORBA VIZUO-TEXTOVÉHO ZÁPISU. GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY, 27(5), 26–29.
MAYER, R. E. (2009): MULTIMEDIE LEARNING. CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, NEW YORK.
0 komentářů