Google My Maps – Moje mapy

Publikoval(a) Karel Malík dne

Práce s mapou je pro všechny z nás nedílnou součástí našich hodin. Některé z nás baví více, jiné méně. Stejně tak i naše žáky. V posledních letech pomalu ale jistě přebírají roli klasických papírových map ty digitální. U nás v českých školách si troufám tvrdit, že hrají prim Mapy a Atlas od Seznamu nebo virtuální glóbus Google Earth. My se dnes ovšem společně podíváme na nástavbu celosvětově rozšířených Google Maps v podobě aplikace Google My Maps – Moje mapy.

Proč Moje mapy? Nestačí nám Atlas?

Možná stačí, ale … získáte možnost využít klasické Google Maps ve svůj prospěch. Budete moci tvořit vlastní mapy, sdílet je se svými žáky a společně tak pracovat v prostředí jednoduchého GISu.

Co dokážete?

  • Vytvořit libovolnou tematickou mapu s bodovými, liniovými či plošnými prvky.
  • Editovat jednotlivé mapové symboly. Měnit jejich ikony, doplnit textový či obrazový materiál k vybranému geografickému místu. 
  • Vytvářet až deset mapových vrstev pro lepší přehled a využití vaší mapy.
  • Sdílet a tvořit mapu společně v rámci skupiny či celé třídy.
  • Importovat mapy či vrstvy ve formátu KML, případně datové sady CSV, XLSX či oblíbený GPX.
  • Exportovat vaši mapu do formátu KML a zobrazit ji v jiné aplikaci / programu např. Google Earth.
Kde najdu Moje mapy? Jak je spustím?

Aplikaci najdete snadno. Je součástí vašeho Google účtu. Pokud vaše škola využívá Google Workspace for EDU bude možná nutné je v administrátorské konzoli povolit pro vás a vaše žáky. Nehledejte jej však pod klasickým rozcestníkem aplikací Google (devět teček v pravém rohu), je nutné aplikaci spustit pomocí odkazu – www.google.com/maps/about/mymaps/, případně ve vyhledávači zadat “Google moje mapy” a, jste-li přihlášeni, vstoupíte přímo do aplikace. Pro snadnější práci v budoucnu pak doporučuji odkaz uložit mezi oblíbené či na lištu záložek.

Obr. 1: Úvodní okno aplikace Moje mapy s přehledem map vlastněných autorem.

Začít tvořit novou mapu je poté jen otázkou kliknutí na červené tlačítko v levé části obrazovky. Případně můžete využít cestu skrze váš Google Disk: Přidat => Více => Moje mapy Google.

Práce v Mojí mapě

Samotné okno aplikace zabírá především mapové pole v podobě podkladu Google Maps.  V horní části najdete vyhledávací pole a jednoduchou nástrojovou lištu. Při levém okraji obrazovky najdete okno s informacemi o mapě, možností sdílení, přidání vrstev mapy, do kterých pak zanášíte vámi vytvořené mapové prvky. Současně zde vzniká legenda vaší mapy. V dolní části levého panelu je pak možnost změnit podkladovou mapu – my nejčastěji pracujeme se satelitní mapou.

Obr. 2: Okno aplikace Moje mapy s rozmístěním hlavních nástrojů a oken.

Poslední tlačítka aplikace v pravé části odkazují na majitele účtu a jeho Google aplikace (vpravo nahoře) resp. tlačítka pro zoomování a nápovědu (vpravo dole).

Tvorba mapy

Pro samotnou tvorbu mapy platí několik pravidel, které je dobré mít na paměti a to především při skupinové práci.

  • Rozmyslete si a vytvořte požadovaný počet mapových vrstev – tlačítko Přidat vrstvu. Vhodně si vrstvy pojmenujte.
  • Dávejte si pozor v jaké vrstvě pracujete – u aktivní vrstvy svítí modrý proužek v její levé části. Do této vrstvy pak směřují vámi vytvořené mapové prvky. 
    • U skupinové práce může každý žák (skupina žáků) pracovat ve své vrstvě. Často se však stává, že pracuje v jiné, nejčastěji v první. Jednotlivé prvky lze naštěstí jednoduše přetáhnout mezi vrstvami, není třeba nic mazat.
  • Můžete vkládat bodové, liniové i plošné prvky pomocí ikon na nástrojové liště. 
    • Symbolem obrácené kapky bodové prvky.
    • Symbolem linie s uzly a výběrem Přidat čáru nebo obrazec prvky liniové nebo plošné, kdy linii stačí uzavřít.
  • Každý prvek lze dále editovat – přejmenovat, přidat popis, obrázek, fotografii i video, měnit symbol, barvu, sílu linie či průhlednost plošného prvku.
  • Ikona pro Přidat trasu vytvoří novou vrstvu, ve které můžete klasickým způsobem vyhledat vámi zvolenou trasu mezi dvěma či více místy. Skvělé např. pro zanesení trasy výletu. Body můžete také vkládat kliknutím na mapu.
Obr. 3: Horní – Ukázka možnosti následné editace plošného prvku v mapě. Dolní – Zobrazení aktivní vrstvy k editaci. Zde konkrétně s tvorbou trasy pro pěší.

Ukázku tvorby jednoduché tematické mapy s bodovými prvky můžete vidět zde – https://youtu.be/62FrThHDKEw. (Pozor: video vzniklo v době jarního lockdownu 2020. Od té doby především sdílení obsahu prošlo změnami do současné podoby.)

Sdílení a prezentace mapy

Co by to bylo za mapu, kdybychom se s ní nemohli ukázat. K tomu slouží tlačítko Sdílet a jeho možnosti nastavení. Pro sdílení platí:

  • Vaše mapa musí být pojmenována. Pokud zapomenete, nebojte se, aplikace vás sama upozorní.
  • Dále budete vyzváni ke změně polohy posuvníku u Povolit sdílení odkazů.
  • Změnou polohy druhého posuvníku změníte mapu na Veřejnou a zkopírováním odkazu umožníte mapu přečíst, ne však upravit, komukoliv na internetu.
  • Pokud chcete sdílet mapu s žáky je nutné kliknout na tlačítko Sdílení Disku, skrze které se dostáváte do tradičního rozhraní pro sdílení Google souborů např. dokumentů. 

Mapa jako taková se poté může stát součástí vaší prezentace, dokumentu skrze sdílení odkazu. Při tvorbě webové prezentace pak je možné mapu vložit do vašich webových stránek jako iframe nebo přímo např. v Google Webech.

Moje mapy v Zeměpise – náměty

Pevně věřím, že najdete se svými žáky celou řadu námětů a témat, pro které se bude nejlépe hodit právě mapové prezentace skrze Moje mapy. Tady je malá inspirace od nás:

  • Se šesťáky tvoříme mapu cest z domova do školy. Přijíždějící žáci vykreslují cestu od zastávky autobusu. Když nad vytyčenou cestou necháte žáky přidat pomocí bodových prvků zvláštnosti, které na cestě potkají, dostane mapa nečekaný nový rozměr.
  • V rámci regionů jsou oblíbené mapy zajímavých míst, kde si dáváme záležet na popisu jednotlivých prvků – učíme se vybírat důležité informace, vhodné fotografie. Případně píšeme k daným místům fiktivní turistickou recenzi.
  • Místo klasického referátu o dané zemi / regionu se hodí vytvořit vlastní mapu. Na vašich žácích je zvolit vhodné lokality daného území k jeho charakteristice – důležitá sídla a jejich funkce, přírodní nej, průmyslové lokality, zajímavosti apod. I když v tomto případě mnohem raději používám Google Projekty.
  • Osmáci či deváťáci již zvládnou ve skupinách vytvářet složitější, vícevrstvé mapy. Můžete tedy s nimi zkusit mapovat využití půdy vaší obce, přírodně zajímavá či ohrožená místa v okolí, vytvořit mapu POI pro mladé či lokalit, která se jim nelíbí i s vysvětlením a návrhem, jak dané místo proměnit.
  • Jako učitel pak Moje mapy používám pro prezentaci vybraných objektů a jevů jednotlivých kontinentů, vytyčení hranic regionů či zobrazení vybraných tematických vrstev (těžba, dopravní uzly) nad satelitní mapou. Nutno podotknout, že jednotlivé mapy si exportuji do KML souboru a zobrazuji žákům v hodinách skrze Google Earth. Pohled na virtuální planetu je pro ně atraktivnější než rovina mapy.
Obr. 4: Mapa využití půd obce Uhřice – ukázka skupinové práce žáků 9. třídy ZŠ Dambořice.
Závěrem …

Moje mapy jsou vynikající možností jak žákům zpříjemnit práci s mapou. Jsou ukázkou jednoduchého GIS, nakouknutí pod pokličku kartografie. A věřím, že i cestou jak zeměpis více propojit s reálným životem, životem našich žáků. Stačí jen vhodně zvolené téma. Ať se vám to daří.

Další video návod na práci s aplikací Google My Mapshttps://www.youtube.com/watch?v=VOemaer3avQ

Odkaz na webovou stránku autora článku – https://www.zemmat.cz/


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis