Vyrobte si vlastní model sopky
Ideální tématem k využití mezipředmětové vazby je dle mého názoru sopečná činnost. Žáci mohou v rámci výtvarné výchovy, pracovních činností, či přímo v hodině zeměpisu, vyrobit vlastní sopku. Na vytvořeném modelu je následně možné popisovat složení, vznik a činnost sopky. Nejen, že pro žáky bude bude hodina zábavná, ale jistě si pak i lépe zapamatují získané poznatky.
Dle Šimika (2011) výzkumy naznačují, že to, jaký je postoj žáků k přírodovědným předmětům, ovlivňuje zejména styl učitelovy výuky a zapojení žáků do výuky. Autor dále uvádí, že ideální je tedy zavádění badatelsky orientovaných činností, mezi něž spadají i pokusy, díky nimž jsou žáci zapojeni do výuky a výuka je pro ně atraktivnější. Pokud tedy chceme přispět k tomu, aby žáci měli kladný vztah k přírodním vědám, mezi které zeměpis patří, je přínosné využít nějakého z níže uvedených pokusů.
1. Tvorba sopky z modelíny
K výrobě sopky bude žákům stačit jakákoliv modelovací hmota, např. modelína, či třeba keramická hlína. Poté, co si žáci vytvoří vlastní sopku, je možné realizovat sopečnou erupci pomocí pokusu. K pokusu bude třeba – jar, jedlá soda (lze použít i kypřící prášek), červené potravinářské barvivo a ocet. Následný postup je jednoduchý: smícháme všechny ingredience (krom octa) a vložíme je do nitra sopky. Po přilití octa do sopky vznikne erupce.
2. Tvorba sopky z novinového papíru
Pokud nechcete využít modelovací hmotu, vhodnou alternativou může být výroba sopky z novinového papíru, kdy lze jako sopouch využít ruličku od toaletního papíru, či třeba pet lahev. Pokud zadáme na YouTube „paper volcano“, najdeme zde spoustu video návodů, jak sopku vytvořit.
3. Tvorba sopky z papíru
Pokud máte na tvorbu sopky méně času, nebo ji chcete využít třeba jen pro žáky, kteří už mají hotovou jinou práci, lze použít vystřihovací modely sopek z papíru. Opět jich lze na internetu najít velké množství, a níže naleznete odkazy na některé z nich.
Papírová sopka Soufrière Hills
Ukázka využití modelu sopky ve vyučovací hodině zeměpisu
Využité zdroje:
Šimik, O. (2011). Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání. Ostravská univerzita v Ostravě.
0 komentářů