Tipy pro tvorbu ručně malované mapy ve výuce
Dle mého názoru je vždy lepší si danou činnost přímo zkusit, než se o ní jen učit. Z tohoto důvodu do tematické celku kartografie zařazuji i tvorbu ručně malované mapy. Na škole, kde učím, je toto učivo zařazeno dle ŠVP do 6. ročníku. Dle výzkumu, který realizovali Knecht a Hofmann (2013), bylo toto učivo na všech zkoumaných školách zařazeno v 6. ročníku, takže tomu tak bude pravděpodobně i u vás.
Úvod
Nejprve je třeba seznámit žáky s tím, co by měla mapa obsahovat. Já osobně po vysvětlení dávám žákům ještě „tahák“, který můžete vidět níže, aby tak pro ně byla tvorba mapy snazší.
Výběr místa pro mapování a tvorba mapy
Dle mého názoru je ideální využít místa v okolí školy, které žáci dobře znají. Já pro tvorbu mapy využívám dopravního hřiště, které máme v areálu školy. Pokud však takové místo nemáte, lze využít i místo smyšlené samozřejmě.
Na začátku tvorby mapy je třeba žáky upozornit na to, aby si promysleli orientaci mapového pole a jeho rozvržení tak, aby se jim vešlo na jejich list papíru. Tvorbu mapy s žáky realizuji přímo v terénu, kdy s sebou beru vždy několik měřících pásem, aby žáci mohli vypočítat měřítko mapy. Krom samotné tvorby mapy si tak žáci i procvičí práci s měřítkem.
Hodnocení vytvořené mapy
Pro hodnocení tvorby mapy využívám kombinaci kriteriálního hodnocení a sebehodnocení, přičemž tabulku s kritérii mají žáci u sebe již od začátku práce. Po dokončení mapy žáci zaškrtávají zda mají kritérium splněné zcela, s drobnou chybou, z poloviny, či ho nesplnili. Pokud si nejsou jisti, tak se poradí se spolužákem. Následně sečtou své body a udělí si dle nich známku.
Samozřejmě lze využít i jiné způsoby hodnocení žáků. Žáci si například mohou svoji vytvořenou mapu zkontrolovat dle schématu, které vytvořil Daniel Vrbík v roce 2015.
Zdroje:
KNECHT, P., HOFMANN, E. (2013): K problému řazení geografického učiva ve školních vzdělávacích programech. Informace ČGS, 32, č. 2, s. 13–25.
VOŽENÍLEK V. (2002) Zásady tvorby mapových výstupů. Ostrava: Univerzita Palackého Olomouc, 42 s.
Přílohy:
0 komentářů