Vytvořte si vlastní “interaktivní” mapu

Publikoval(a) David Sedlačík dne

Často přemýšlím nad tím, jak své žáky nadchnout a zároveň je ponořit do práce, která by je bavila. A právě proto zde nabízím jednoduchou aktivitu, která je naprosto nenáročná na přípravu ze strany učitele, a naopak plně zaměstná žáky.  No a o co přesně jde? Žáci mají za úkol vytvořit „interaktivní” mapu Vámi zvoleného kontinentu.

Co budete k aktivitě potřebovat:

Atlas/nástěnnou mapu, obrys kontinentu na papíru A4/A3, ochranná folie na dokumenty A4/A3 (může být případně eurofolie) a fixy, které nejdou z folie smýt. 

Postup:

Žáci jsou podle velikosti třídy rozděleni do skupin, kdy každá skupina má za úkol vytvořit jednu z vrstev mapy, která jim je přidělena:

1. vrstva mapy – pohoří 

2. vrstva mapy – nížiny (lze mapu 1 a 2 spojit do jedné)

3. vrstva mapy – vodstvo

4. vrstva mapy – největší/nejdůležitější města

5. vrstva mapy – hranice států

6. vrstva mapy – jakýkoliv jiný nápad, kterému se chcete věnovat v hodinách určitého kontinentu.

Každá skupina s využitím atlasu překresluje svoji mapu na folii, která je položena vytištěném obrysu kontinentu. Osobně jsem využil ochranou folii dokumentu, kterou jsem rozřízl po obvodu a vznikly mi z toho folie dvě (viz obrázek). 

Po dokončení map žáci přecházejí k prezentaci svého díla – krátký popis toho, co mají na své mapě. Mapy po celou dobu probíraného kontinentu můžete využít a vrstvit podle toho, jak se Vám to zrovna hodí.

Výhody:

Jedna z výhod je ta, že se žáci naučí orientaci v atlase. Při samotném překreslováním si také lépe zapamatují pojmy a nacvičí se orientaci ve slepé mapě. U zvoleného kontinentu měli také mnohem lepší výsledky ve znalosti kontinentu než u těch, u kterých jsme tuto aktivitu nepraktikovali.

Nespornou výhodou je také to, že si vrstvy v mapě skládáte podle sebe tak, aby Vám to při vysvětlování určité problematiky bylo co nejvíce názorné. Například při probírání vodstva nejprve ukážete na obrysu kontinentu vrstvu vodstva, následně můžete přidáváte vrstvu pohoří a nížin, a nakonec přidáte vrstvu hranic států. Jednodušeji tak pomůžete pochopit mapu i slabším žákům, pro které je to názornější a pomáhá jim to v následující orientaci v atlase/mapě.

Alternativy využití:

Tuto aktivitu lze využit nejen u kontinentů, ale i u států nebo krajů ČR. Postup bude totožný.

Kdybyste měli pocit, že Vám ve skupince pracuje jen jeden žák, dejte všem ze skupiny za úkol vytvořit totožnou mapu nebo vytvořte skupiny po třech žácích (dvě trojice ať dělají vždy stejnou vrstvu mapy). 

Závěrem:

Určitě jde místo této aktivity použít nějaký software s interaktivní mapou, kde si můžete přepínat jednotlivé vrstvy a následně podle toho učit. Já si však myslím, že pokud si takovou “interaktivní” mapu vytvoří sami žáci, mnohem lépe se ponoří do problematiky a ulehčí jim to jak učení, tak orientaci v mapě. 

Aktivitu jsem využil v 7.třídě u Jižní Ameriky a vytvořenou mapu jsme využívali po celou dobu probírání kontinentu. 

Malá ukázka výsledku aktivity:


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

CHCI POMOCI