Vyrobte si v hodině 3D kartodiagram
Mapy jsou, jak jistě uznáte, neodmyslitelnou součástí výuky zeměpisu a je s nimi spojeno téměř každé téma ve výuce tohoto předmětu. Nutno však říci, že mapy nejsou součástí pouze zeměpisu, ale jak zmiňuje Havelková a Hanus (2014), mapy se stávají čím dál tím důležitějším zdrojem informací, které zasahují do spousty dalších předmětů, jako např. do dějepisu, biologie, či výchovy k občanství.
V dnešní době je zeměpis stále méně zaměřený na faktografické znalosti, důraz se klade spíše na rozvoj kompetencí. Jednou z klíčových kompetencí je „kompetence k učení“, která přímo odkazuje k tomu, že žák je na konci základního vzdělání schopen pracovat s informacemi. Pokud mluvíme o informacích, tak nás samozřejmě v první řadě napadnou textové materiály, nicméně jak uvádí Havelková a Hanus (2014), v současnosti se do popředí stále více dostávají nejrůznější grafické materiály, jako jsou například fotografie, kresby, schémata či právě mapy.
Zvláště pak kartodiagramy, jejichž součástí jsou grafy, jsou například v médiích velmi často využívány, a pro žáky je velmi užitečné naučit se v těchto mapách číst. Kartodiagramy známe hlavně ve 2D podobě, nicméně dnes tu popíši, jak si v hodině vytvořit 3D kartodiagram.
Pro jaké téma lze 3D kartodiagram využít?
Kartodiagramy jsou využívány pro znázornění nejrůznějších statistických dat, stejně je tomu i s touto aktivitou, kterou lze využít v jakékoliv části regionální geografie světa. Je tedy nutné vymezit si region, pro který aktivitu využijete a následně data, která budou kartodiagramem znázorněna. Já osobně využívám kombinaci dat, kdy všechny skupiny ve třídě vytváří kartodiagram pro jeden region s využitím různých dat, a po vytvoření kartodiagramů data porovnáváme a diskutujme o nich. Například pro region Jižní Amerika to můžou být následující data: počet obyvatel, HDP, střední délka života a životní úroveň dle indexu HDI.
Co budete k výrobě kartodiagramu potřebovat?
- jeden balíček špaget
- pravítko pro každou skupinu
- papíry velikosti A3 (či vytisknuté podkladové mapy) a tvrdé papíry velikosti A4 (na vytvoření vlajek států, pokud nejsou předem vytištěny)
- vytisknuté vlajky států (možnost zadat úkol, že je žáci vyhledají na internetu a následně nakreslí)
- izolepu, nebo lepidlo
- plastelínu
- nůžky
- psací potřeby a pastelky
- školní atlas, či například tablet připojený k internetu pro získávání dat
Postup
Co je nutné připravit před výukou?
- výběr regionu
- výběr dat, která budou kartodiagramy zobrazovat
- připravení dat, či zdrojů odkud budou data čerpána (školní atlas, předem připravené tabulky, internet)
- určení měřítka pro jednotlivá data (např. při využití počtu obyvatel ve státě určit, že 1 milion obyvatel = 1 cm špagety)
- zajištění nutných pomůcek
Postup ve výuce
- Nejprve je třeba žáky rozdělit do skupin.
- Do každé skupiny rozdejte pomůcky, které jsou napsány výše.
- Pokud žáci dostanou vytištěnou podkladovou mapu, tak tento bod přeskočte. V případě, že žáci nedostanou podkladovou mapu, tak si ji vytvoří na papír A3.
- V případě, že žáci budou vyrábět vlajky, tak vyhledávají a vytváří vlajky (já využívám rozměr 3×5 cm). Pokud vlajky dostanou vytištěné, tak tento bod přeskočte.
- Dle měřítka žáci vypočítají délku špagety, tzn. například pokud se bude jednat o počet obyvatel a měřítko bude určeno 1 milion obyvatel = 1 cm, tak žák spočítá, jak dlouhá bude špageta pro jeho stát.
- Na špagetu připevní připravenou vlajku, která může být z druhé strany doplněna číselnou hodnotou či názvem státu.
- Dle vypočítaných hodnot žáci odstřihnou špagetu (pozor je nutné nechat 3 cm navíc na vlajku).
- Následně umístí pomocí plastelíny do podkladové mapy (ideálně do středu území státu).
Využité zdroje: HAVELKOVÁ, L., HANUS, M. (2014): VÝZNAM ROZVOJE MAPOVÝCH DOVEDNOSTÍ VE VÝUCE. GEOGRAFICKÉ ROZHLEDY, 24(3), 14
0 komentářů