Kde to sakra…?

Publikoval Petr Bárta v

Věta, kterou jste si možná občas sami pro sebe řekli v okamžiku, kdy jste se na neznámém místě nedokázali dobře zorientovat. Tento článek však není o tom, dostat se včas na večeři domů z neznámého místa, na které jsme zabloudili. I když o „neznámých“ místech tak trochu bude…

O co se tedy jedná?

Na konci roku 2019 se na internetu objevil projekt Ing. Jana Bouchnera s názvem kdetosakra.cz nabízející velice záživnou a přitom v podstatě jednoduchou mapovou hru. Její podstatou je správně určit na mapě přesnou polohu zobrazovaného panoramatu. Na panoramatu se můžete volně pohybovat – tím pádem můžete najít „záchytný bod“, který Vám pomůže s určením lokace – např. cedule, název restaurace aj. Aplikace přitom využívá panoramata a mapový podklad od Mapy.cz. Někomu možná bude hra připomínat jejího známějšího „sourozence“ Geoguessr. Hra je skutečně založena na prakticky stejném principu, což sám autor na stránkách projektu uvádí. Na rozdíl od Geoguessr však není třeba zakládat žádný účet a je tedy k dispozici zdarma. V rámci hry se nicméně můžete pohybovat jen po Česku.

Obr. 1. Úvodní stránka projektu Kde to sakra?
Dostupné z: https://kdetosakra.cz/

Ve hře máte na výběr ze 4 herních módů:

  • Krajská města ČR
  • Náhodné místo v Česku
  • Vlastní místo
  • Podle mojí geolokace

Průběh hry

Všechny herní módy fungují na podobném principu – vždy sestávají z 5 kol, v nichž se objeví 5 různých panoramat, které musíte určit. Za každé určení se získávají body. Čím přesnější určení, tím více bodů (max. 100). Po každém určení lokality se v mapě objeví symbol hry, jenž značí přesné místo pořízení panoramatu. Na konci hry pak uvidíte vyhodnocení – celkový počet bodů, celková průměrná přesnost i vyhodnocení jednotlivých kol.

Obr. 2: Ukázka ze hry Kde to sakra? – mód „moje poloha“

Možnost hry více hráčů

S výjimkou herního módu „podle mojí geolokace“ je možné hrát i ve formě multiplayeru – a to až v celkovém počtu 10 hráčů. Vytvoření multiplayeru je velice jednoduché. Zakládající hráč vytvoří hru – vygeneruje se mu odkaz na hru, který následně rozešle ostatním hráčům. Ti se po kliknutí na odkaz připojí do místnosti, v níž hra probíhá. Všichni hráči vždy hádají stejné panorama. Na začátku je možné nastavit odpočet času po tom, co první hráč lokalizuje dané místo (klikne do mapy). Ostatní hráči pak musí do vypršení limitu také určit polohu místa, jinak nezískávají žádné body. Hodnotí se vždy jen přesnost určení lokality, nikoliv rychlost lokalizování. Po 5 kolech dochází opět k vyhodnocení hry.

Obr. 3: Vyhodnocení na konci hry

Myslím si, že hra může skvěle posloužit jako občasné zpestření výuky (především v aktuální situaci), kdy například můžete uspořádat turnaj mezi žáky (vlivem omezeného počtu hráčů multiplayeru pravděpodobně vícekolový) s odměnou pro vítěze. Na hře se mi také líbí, že kromě znalostí Česka u žáků prověří i logické myšlení a úsudek, příp. schopnost zorientovat se v neznámém prostředí a efektivně využít dostupné informace.

Pokud se Vám hra zalíbí, můžete podpořit jejího autora finanční částkou na provoz hry, případně autorovi koupit kafe (více informací získáte na stránkách projektu).

Odkaz na hru: https://kdetosakra.cz/


0 komentářů

Napsat komentář

Avatar placeholder

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis