Mobily ano, či ne?

Publikoval Martin Jelínek v

Stále kolem sebe slýchám názory, proč by mobily ve škole měly být využívány a proč zase ne. Někteří učitelé je odmítají úplně, další jsou zase zastánci využívání jen v hodinách, jiní jsou liberálnější a jsou úplně proti omezování využití telefonů ve škole.

K tématu využití mobilních telefonů během přestávek mě zaujal výzkum „Má zákaz mobilů o přestávkách smysl?“, který byl realizován na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Jedním ze zajímavých výsledků výzkumu je například to, že bez ohledu na to, zda žáci mají mobilní telefony o přestávce povolené nebo ne, spolu komunikují stejně. Takže tvrzení, že díky mobilům spolu žáci nekomunikují, je tímto výzkumem do jisté míry vyvráceno.

Krom toho výzkum vyvrátil i další velký argument pro omezení využívání telefonů o přestávce. Konkrétně to, že žáci díky mobilům neodpočívají a mají poté problém se soustředěním v hodině. Ani tato souvislost se ve zmíněném výzkumu neukázala. Žáci se zákazem mobilu o přestávkách se v míře odpočinku o přestávce nijak nelišili od těch, kteří měli mobil povolený. Výsledky se nelišily ani v případě problému se soustředěním v hodině.

Zmíněný výzkum také uvádí, že používání mobilních telefonů ve škole může mít také pozitivní a obohacující efekt. Jelikož se při zkoumání ukázalo, že žáci využívají mobil o přestávkách k vyhledávání informací, které s výukou souvisí.

Další článek, který mě zaujal k tomuto tématu, je napsán mediálním expertem Michalem Kaderkou, který píše pro seznam.cz. Článek pojednává o nutnosti využívání mobilních telefonů ve výuce. Autor zmiňuje, že se dostáváme do jistého vakua: „děti se odmítají učit, protože si uvědomují informační potenciál internetu, ale zároveň neumějí na internetu najít odpověď ani na jednoduché otázky. Místo zásadní dovednosti rozlišovat mezi důležitými informacemi a informačním plevelem se školy zaměřují na klasický dril, jako by internet vůbec neexistoval.“ Dále autor dodává, že „školy se snaží připravovat děti na situaci, v níž nebudou mít internet na dosah. Přitom jedinou takovou situací je dnes v jejich životě pouze škola. Reálný svět už nikoli.“

Jak tedy využít telefony během výuky nebo o přestávce?

Samozřejmě nejvhodnější je využití telefonů k vyhledávání informací, čímž žáci zároveň samotné vyhledávání trénují a učí se. Toto využití lze zařadit napříč všemi předměty. Krom toho já osobně využívám zeměpisné hry, které využívám v případě, že zůstane nějaký čas na konci hodiny nebo například pokud jsou někteří žáci s prací hotoví dřív než ostatní. V tomto případě mají žáci možnost hrát hry, které obsahují zeměpisnou tematiku.

Návrh možných her pro Android: GeoGuessr, Geography Quiz, World map quiz, Světová Geografie – Hra, StudyGe, a další lze najít zde.

Návrh možných her pro iOS: GeoGuessr, GeoChallenge, Where is that?, Geo challenge, Světová geografie, Seterra.

Ukázka ze hry GeoGuessr

U starších žáků lze využít i sociálních sítí, na kterých žáci tráví spousty času. Jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí současnosti je Instagram. Ideálem je dle mého názoru žáky motivovat ke sledování zajímavých zeměpisných účtů, čímž zajistíme, že při trávení času na sociální sítí nenuceně sledují i zeměpisné témata.

Profily se zeměpisnou tematikou:

Mapy.cz – oficiální účet česká internetová a mobilní mapová aplikace Mapy.cz

Ceskystatistickyurad – oficiální účet Českého statistického úřadu.

Geografickerozhledy – oficiální účet časopisu Geografické rozhledy

NASA – oficiální účet vesmírné agentury NASA

Europeanspaceagency – oficiální účet vesmírné agentury ESA

Spacex – oficiální účet vesmírné agentury SpaceX

Mapmania – účet, který každý den sdílí zajímavé mapy

Everythinggeography – účet, který sdílí zajímavosti, kvízy a různé mapy

Ifuckinglovemaps – účet na kterém najdete více než 2000 zajímavých map

Natgeo – oficiální účet National Geographic

Ukázka mapy z instagramového účtu Ifuckinglovemaps

Na závěr bych rád citoval pana psychologa Jana Vojtka, který na téma mobilních telefonů a sociálních sítí řekl: „Jednou jsme si vynalezli kolo, tak se ho naučme používat“.

Použité zdroje:

Výzkum „Má zákaz mobilů o přestávkách smysl?“

Článek „Internet nemůže být tabu. Škola se po krizi musí změnit“

Kategorie: Články

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *