Únikové a hledací hry v zeměpisu
K napsání tohoto článku přispělo přečtení knihy „Uč jako umělec“ od Roberta Čapka. Autor v ní pod kapitolou Učení na dálku popisuje svou ideu, jak by měla taková výuka probíhat. Výhodou pro všechny čtenáře, kteří jsou zároveň učiteli zeměpisu je to, že autor tento způsob výuky vztahuje hodně k příkladům právě z tohoto předmětu. „Výuka má být hravá a zajímavá jak ve škole, tak doma.“ Jako ukázku pak Čapek (2020) zmiňuje, že učitel může například žákům popsat příběh ztraceného cestovatele, jehož žáci posléze hledají. Možná, že se na zapojení her do výuky někteří z vás dívají ostražitě. Ovšem zde Čapek (2020) uvádí, že vzdělávání by mělo probíhat v pozitivní atmosféře a v podporujícím klimatu, žáci by se měli zabývat zajímavými a zábavnými činnostmi a aktivitami (zajímavé, aktivizující úkoly, objevování, experimentování atd.). A k tomu je dle mého názoru ideální využít těchto her.
Jak vytvořit únikovou hru
1. Únikové hry vytvořené ve Flippity.net
Tento web nabízí více funkcí, které lze využít ve výuce. K vytvoření únikové hry je ideální funkce „Scavenger Hunt“, neboli tzv. zámky. Výhodou je, že vytvoření takové hry je velmi jednoduché a není k tomu potřeba žádný další software. Návod na vytvoření najdete ve videu od 22 minuty.
2. Únikové hry vytvořené v PowerPointu
Únikovou hru jde vytvořit i v programu PowerPoint, který je součástí
MS Office. Oproti Flippity je dle mého názoru výhoda v tom, že úniková hra vypadá vizuálně lépe. Je však nutné dodat, že její tvorba je náročnější.
3. Únikové hry vytvořené v Google Slides
Únikovou hru lze vytvořit i pomocí nástrojů od Google. Níže najdete dva návody, jež vám pomůžou s tvorbou v tomto programu.
4. Únikové hry vytvořené v MS Teams
Již vytvořené hry k využití
1. Úniková hra na téma – litosféra, hydrosféra, atmosféra
Odkaz na hru – zde
Autorka – Markéta Pravdová
Výsledný kód – CUMULONIMBUS
Instrukce pro žáky – Najdi na půdě 6 indicií a poskládej slovo, které tak trochu zní jako zaklínadlo z Harryho Pottera. Kouzlo to ale není. Zjisti, co tento latinský název znamená a napiš mi to do soukromé zprávy. Pokud se ti nepodaří získat všechny indicie, napiš mi alespoň ty, které jsi získal. Ať se vám hra líbí.:) PS: Na půdě je úkolů schovaných 8, ale indicie vám dá jen 6 z nich.
2. Úniková hra na téma – přírodní podmínky Evropy
Odkaz na hru – zde
Autorka – Markéta Pravdová
Výsledný kód – SURTSEY
3. Úniková hra na téma – vyhledávání informací v mapě a na internetu se zaměřením na Afriku
Odkaz na hru – zde
Odkaz na možnou editaci hry (je třeba si vytvořit kopii) – zde
Autor – Martin Jelínek
Poznámka – jedná se spíše než o únikovou hru o hru hledací. Tzn. žáci pátrají po banditovi, který jim uniká Afrikou.
4. Úniková hra na téma – vyhledávání informací v mapě a na internetu se zaměřením na Afriku -> vylepšená a prodloužená verze
Odkaz na hru – zde
Odkaz na možnou editaci hry (je třeba si vytvořit kopii) – zde
Autor – Vítek Voltr
Pokyny ke hře – zde
Poznámka – jedná se o rozšířenou verzi 3. Únikové hry.
5. Úniková hra na téma – vyhledávání informací v mapě a na internetu se zaměřením na Mexiko
Odkaz na hru – zde
Odkaz na možnou editaci hry (je třeba si vytvořit kopii) – zde
Autor – Martin Jelínek
Poznámka – jedná se spíše než o únikovou hru o hru hledací. Tzn. žáci pátrají po banditovi, který jim uniká z USA do Mexika a následně do Belize.
6. Úniková hra na téma – Evropská Unie
Odkaz na hru – zde
Odkaz na možnou editaci hry (je třeba si vytvořit kopii) – zde
Autor – Zuzana Fialová
Výsledný kód – OXTAFRG
7. Úniková hra na téma – státy severní Afriky
Odkaz na hru – zde
Autor – Monika Spasovová
Výsledný kód – 3, 12, 15, 22, 5, 11
8. Úniková hra na téma – Severní Amerika
Odkaz na hru – zde
Autor – Hana Žídková
Výsledný kód – Cesta Severní Amerikou – Mount Rushmore, 1. TEXAS (povrch), 2. NEVADA (pexeso tur. zajímavosti) 3. ARIZONA (třídění pojmů Kanada x USA), 4. UTAH (osmisměrka zvířata), 5. FLORIDA (milionář)
9. Úniková hra na téma – Střední Amerika
Odkaz na hru – zde
Autor – Hana Žídková
Výsledný kód – Aztécký chrám – Tlachtli 1. PYRAMIDY (křížovka), 2. BANÁNY (Mexiko vs. Jamajka), 3. SLUMY (země) 4. AZTÉKOVÉ (osmisměrka), 5. KOLUMBUS (vlajky).
Myšlenka na závěr – Nezapomeňte při užívání těchto her, že je nelze využívat neustále, protože by se vytratila jejich zajímavost. Jak zmiňuje Čapek (2020), ideálem je výukové metody střídat, aby byla výuka pestrá a stejnou metodu výuky zařadit znovu nejdříve po 2-3 měsících.
Na závěr bych chtěl velmi poděkovat všem, kteří poskytli únikovou hru pro tento článek. Zároveň pokud jste i vy nějakou únikovou hru vytvořili a rádi byste se o ni podělili, tak nám kdykoliv napište na Facebook, Instagram, či mail zachranzemepis@gmail.com a my ji do článku rádi doplníme.
#sdilejmenapady
Využité zdroje: Čapek, R. (2020). Uč jako umělec.
0 komentářů