Využití QR kódů ve výuce

Publikoval Martin Jelínek v

S QR kódy se v životě již jistě každý z vás setkal určitě a jistě uznáte, že se objevují všude kolem nás. Chtěl bych vám doporučit článek, který je o tom, jak zapojit QR kódy do výuky. Článek se jmenuje „Modelové využití QR kódu ve výuce geografie„. Autoři článku navrhli modelové využití QR kódů ve výuce zeměpisu a následně jej ověřovali v praxi se studenty Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity.

V tomto modelovém příkladu byly QR kódy využity pro krátkodobé terénní cvičení, které si klade za cíl poznávání Brna netradiční formou, zjištění dopravních spojů v Brně, propojení zeměpisu a výukových aktivit, zapojení moderních technologií do výuky a další. Autoři upozorňují na to, že příprava takovéto terénní výuky je pro učitele časově velmi náročná. Právě proto si myslíme, že je důležité takové věci mezi sebou sdílet a ušetřit čas, který bychom strávili tvorbou jednotlivých příprav.

Ukázka využití QR kódů z článku

Autoři při testování se studenty využili principu „BOYD – bring your own device“, který má velkou výhodu v tom, že studenti/žáci využívají vlastní zařízení, na které jsou zvyklí a umí s nimi dobře pracovat. Samozřejmě je nutné zmínit možnost, že žáci takové zařízení nevlastní, ale v tomto případě se přímo nabízí využití skupinové práce, kdy předpokládáme, že v každé skupině je alespoň jedno takové zařízení.

Dále se v článku dozvíte například to, jaká jsou rizika pro realizaci takové terénní výuky, jaká byla zpětná vazba studentů na tuto terénní výuku, kde byli QR kódy rozmístěny, či jaké aktivity studenti na jednotlivých stanovištích dělali.

Rady a inspirace pro práci s QR kódy

  1. Vytvoření QR kódu – já osobně používám pro tvorbu QR kódu stránku https://qrgenerator.cz, kde je vytvoření velmi rychlé a jednoduché. Stránek pro tvorbu QR kódu je na internetu velké množství a lze využít jakoukoliv z nich.
  2. Jak „naskenovat QR kód“ – některé telefony a tablety mají zabudovanou čtečku QR kódů přímo od výrobce. Je tomu tak například u zařízení značky Apple, kde je čtečka součástí fotoaparátu. Pokud zařízení tuto funkci nemá, je možné si stáhnout aplikaci, která je pro to určena. Například aplikace pro android zde, pro iOS zde.
  3. Využití QR kódu bez přístupu na internet – já osobně vidím velkou výhodu v tom, že QR kódy, které obsahují text lze „naskenovat“ bez připojení na internet. To znamená, že žáci nemusí být pro práci s QR kódy připojení k internetu. Samozřejmě pokud využijete QR kód, který je například url odkazem, tak připojení nutné je.
  4. Plakáty s využitím QR kódů – v článku jsou QR kódy využity při terénní výuce, ale lze je využít také například pro zadávání dobrovolných úkolů, či jednotlivých učebních úloh atd.
Ukázka využití QR kódu

Pro přečtení celého článku „Modelové využití QR kódu ve výuce geografie“ navštivte zdroj – https://www.muni.cz/vyzkum/publikace/1349350

Kategorie: Články

0 komentářů

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *