Banány jako téma hodiny zeměpisu

Publikoval Martin Jelínek v

Banány jsou ovoce, které zná nejspíše každý. Můžeme je tedy použít jako ideálního zástupce pro realizaci vyučovací aktivity na téma zemědělství ve světě. V tomto článku vám představíme návrhy čtyř aktivit, které můžete využít samostatně, nebo je zkombinovat dohromady.

1. Spravedlivá cena banánů

První z možností jak zařadit téma pěstování banánů do výuky je aktivita, která vznikla díky organizaci „NaZemi„. Ten se zaměřuje na propojenost našeho spotřebního chování s problémy v tzv. rozvojových zemích a snaží se motivovat jednotlivce, firmy i státy přijmout za tyto problémy odpovědnost.

V tomto duchu je zaměřena i navržená aktivita do výuky, která se věnuje tématu spravedlivé ceny banánů, čímž se žáci zároveň seznámí s „Fair Trade“. Jedná se o skupinovou práci, která je navržena na 45 minut. Všechny pomůcky a pracovní listy potřebné pro tuto aktivitu jsou navíc dostupné v příloze aktivity. Velkou výhodou pro učitele je její detailní postup.

Stažení aktivity je možné přímo z webu „Na zemi“ – https://www.nazemi.cz/sites/default/files/banany-spravedliva-cena_0.pdf

2. Příběh banánu

Web „story of banana“ vaším žákům ukáže, jak už název napovídá, příběh banánu od jeho vypěstování přes sklizení až po to jak se dostane do našich obchodů. Zároveň se zde žáci dozví i to, jak je možné, že banány jsou často levnější než naše jablka a to i přesto, že do našich obchodů cestují přes půl světa. K tomu žáky seznámí i s tím, jak žijí zaměstnanci místních plantáží, jaký mají plat a kolik procent z ceny každého banánu jde přímo jim a kolik naopak obchodům, které je prodávají.

Kromě toho žákům představí také možnosti, jak nakupovat ohleduplněji a více podpořit místní pracovníky. Pro žáky je k dispozici také mapa, představující některé oblasti v nichž se banány pěstují. Součástí mapy je také krátký doprovodný text ke každé oblasti, který blíže představí tamní podmínky pěstování banánů, problémy nebo zajímavosti s nimi spojené.

Celý web je navíc dostupný i v češtině a to včetně krátkých videorozhovorů s pracovníky banánových plantáží, v nichž popisují pracovní podmínky na plantážích, chování zaměstnavatelů aj.

Ukázka z webu – http://www.storyofbanana.com/cs

3. Příběh banánu v Zeměpisné olympiádě

Pokud vám přijde výše zmíněný web „příběh banánu“ zajímavý, ale tápete jak ho využít ve výuce, je zde pro vás možnost použít podobnou aktivitu ze Zeměpisné olympiády, nebo se jí alespoň nechat inspirovat. Aktivitu najdete v archívu Zeměpisné olympiády, která se v roce 2019 věnovala tomuto problému v okresním kole v kategorii D.

Celé okresní kolo dostupné z webu Zeměpisné olympiády najdete zde.

4. Rolová hra – dělení ceny banánu

Jedná se o návrh rolové hry, který vznikl díky časopisu Geografické rozhledy. Žáci jsou rozděleni do pěti skupin, kdy každá z nich představuje nějaký z článků, který se podílí na pěstování, dopravě, či prodeji banánů. Je určena cena banánů 30 Kč za 1 kg a na žácích je, aby si připravili argumenty, jaká část ceny by měla připadnout právě jim. Pro lepší pochopení role a vymýšlení argumentů vytvořili autoři kartičky, které žákům přiblíží zájmy dané postavy. Pro učitele je připravena prezentace, která vás celou aktivitou provede. Obsahuje i poznámky, které vysvětlují dané kroky.

Tip do výuky od Zachraň Zeměpis

Prvním návrhem je kombinace skupinové práce na základě aktivity z projektu“Na Zemi“ a využití audiovizuálního materiálu z http://www.storyofbanana.com/cs, který pomůže žákům dokreslit si představu o rozloze a vzhledu banánových plantáží. Určitě doporučujeme využít i jeden z rozhovorů s pracovníky plantáže, které jsou samostatně dostupné i na Youtube – např. zde .

Vhodnou úvodní motivací může být přinesení opravdového banánu do výuky a úvodní aktivizační otázky – např. „Kde jsem banán koupil? Odkud se banány v obchodě vzaly? V které oblasti světa (zemi) mohly být vypěstovány? Kolik asi tak stojí kilogram banánů v obchodě?“ Případně můžete přinést banán do každé skupinky a využít k rozdělení ceny za banán místo papírového opravdový banán. Skutečný banán v každé skupině můžete využít i na závěr jako „zhodnocení“ práce jednotlivých účastníků skupiny (kdo pracoval nejvíce, dostane největší kus atd.). Žáci si mohou při této činnosti uvědomit, že o rozdělení odměn rozhoduje v tomto případě často jeden člověk, čímž může lehce vzniknout nespravedlivé dělení odměny za práci.

Druhý návrh je využití Rolové hry od časopisu Geografické rozhledy, kterou je zase ideální doplnit skutečným 1 kg banánů, aby bylo hmatatelně vidět, za kolik banánů je cena 30 Kč. Při závěrečné reflexi lze využít webu storyofbanan.com/cs a videí k ukázce toho, jaký je život dělníků na plantáži.

Na úplný závěr přikládáme ještě bonusové video, které pojednává o ,,černé historii“ trhu s banány. Video popisuje, jak se jedna firma obchodující s banány stala téměř vlastníky celých států.

Užitečné odkazy:

Web Příběh banánu – http://www.storyofbanana.com/cs

Web Na zemi – https://www.nazemi.cz/

Archív Zeměpisné olympiády – https://www.zemepisnaolympiada.cz/testy.phtml

Web časopisu Geografické rozhledy – https://www.geograficke-rozhledy.cz/


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis