QR kódové hlavolamy

Publikoval Martin Jelínek v

O možnostech využití QR kódů ve výuce jsme již psali. Nyní si však představíme další možnost, kterou jsou QR kódové hlavolamy. Jejich využití přináší výbornou příležitost, jak ozvláštnit opakování učiva nebo například skupinovou práci.

O co jde a jak to funguje?

Díky webu Mal-den-code lze vytvořit QR kód, který není kompletní a je tudíž třeba ho dokreslit. A právě to je úkolem žáků. QR kód vytvořený na zmíněném webu obsahuje očíslovaná pole a dle jednotlivých otázek je žáci buď dokreslí, nebo je nechají prázdné. Pokud udělají vše správně, tak QR kód „začne fungovat“ a lze ho načíst pomocí čtečky. Do QR kódu lze vložit vzkaz, jímž může být například nějaký tajný kód, nebo lze vložit odkaz, který žáky odkáže např. na nějaké video.

Tipy a rady

  • Pozor na to, že i při jediné chybě QR kód nebude fungovat. Proto doporučuji využívat více jednodušších QR kódů. Pro žáky je při QR kódu, který má 20 polí, velmi obtížné najít případnou chybu.
  • Já osobně používám menší QR kódy, kdy každý z kódů je zaměřený na jinou činnost (práce s mapou, práce s grafem atd.).
  • Ideální je vybarvovat QR kód tužkou z důvodu případných oprav. Lze však využít i v online výuce, kdy žáci využijí např. malování.

Ukázka využití QR kódů v úvodu světadílu Asie

Přikládám i ukázkové využití QR kódových hlavolamů ve výuce. Navrhnutou aktivitu jsem využil jako úvodní hodinu světadílu Asie. Jedná se o kombinaci práce s online atlasem (https://atlas.mapy.cz), práce s tabulkou a s vyhledáváním informací na internetu. Kromě toho se díky těmto otázkám žáci seznámí se základními faktografickými pojmy, které se vážou k tomuto světadílu. Každá ze tří částí má vlastní QR kód, který dohromady při vyluštění tvoří výsledné heslo – Velká čínská zeď.

Odkaz na web Mal-den-code – https://mal-den-code.de/


0 komentářů

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis