Obyvatelstvo Afriky

Publikoval Martin Jelínek v

Jedná se o plán skupinové aktivity, který je navržený pro žáky druhého stupně ZŠ, který si samozřejmě můžete libovolně upravit dle své vlastní potřeby.

Pomůcky: vytištěný pracovní list pro každého žáka, či jeden do skupiny; přístup k internetu (žáci mohou pracovat s tablety, mobily či počítači)

Cíle:

Obecné cíle: Žák pracuje v týmu a hospodaří s časem při týmové práci. Žák vyhledává informace v různých zdrojích (mapa, graf,…).

  1. část – Žák přiřadí věkovou pyramidu k danému státu a následně interpretuje své rozhodnutí.
  2. část – Žák definuje pojem urbanizace. Žák vyhledá informace o výši míry urbanizace v jednotlivých státech Afriky dle online atlasu a rozhodne o tom, které státy mají nízkou a které vysokou míru urbanizace.
  3. část – Žák vybere města Afriky, která měla v roce 1950 a v roce 2020 více než 10 milionů obyvatel. Následně v diskuzi aplikuje poznatky o urbanizaci Gabonu a růstu obyvatel v hlavním městě Libreville.

Komentář k jednotlivým částem práce:

1. část věkové pyramidy – zde si žáci procvičí práci s věkovou pyramidou. Předpokládáme, že s nimi již mají nějakou zkušenost. Úkolem žáků je správně přiřadit danou věkovou pyramidu k vybranému státu. Žáci využívají online atlasu (atlas.mapy.cz). Pokud si nejste jisti, zda žáci dobře rozumí věkovým pyramidám, je možné pro zopakování využít video, které najdete níže.

V této části žáci pracují s online atlasem a dle informací, které z něj vyčtou se rozhodují, která věková pyramida patří daným státům. (správné řešení je Niger=3, Etiopie=2, Alžírsko=1) Dalším úkolem je svoje rozhodnutí okomentovat, tzn. že žáci shrnou dle čeho se rozhodli.

2. část urbanizace – v této části žáci opět pracují s online atlasem (atlas.mapy.cz) a grafem z webu Our world in data. V prvním cvičení žáci definují pojem „urbanizace“, kdy definici pojmu zjistí v online atlase. Ve druhém úkolu žáci vyhledávají v online atlase státy s nízkou mírou urbanizace a státy s vysokou mírou urbanizace a jsou tedy zde vedeni k porovnávání míry urbanizace ve státech Afriky. Třetí úkol je zaměřený na čtení informací z grafu, kdy v prvních dvou otázkách žáci vyberou příslušný stát. Třetí úkol je už složitější, žáci zde mají interpretovat informace, které graf ukazuje a popsat je pomocí tří vět.

Graf, který je využitý v pracovním listu. (Zdroj: https://ourworldindata.org/urbanization)

3. část města Afriky – zde žáci pracují s interaktivní mapou počtu obyvatel ve městech světa (https://1url.cz/@mesta), o které jsme již psali zde. Mapa ukazuje vývoj počtu obyvatel ve městech světa od roku 1950 do roku 2030. Při práci s touto aplikací doporučuji zároveň využívat i online atlasu, protože zmíněná interaktivní mapa neobsahuje obrysovou mapu, takže si žáci často nevšimnou měst, která jsou na „hranici“ světadílu (např. Káhira). Druhý úkol této části je náročnější a je v něm už nutné využít kombinace online atlasu a interaktivní mapy počtu obyvatel ve městech. Cílem je, aby žák vyhledal hlavní město Gabonu a následně zjistili, že se zde počet obyvatel během 70 let počet zvýšil z cca 100 000 obyvatel na cca 800 000 obyvatel. Následně mají popsat, jak tento růst může souviset s vysokou mírou urbanizace. Je třeba říct, že tento úkol je poměrně náročný, takže lze třeba žáky navést, aby porovnali počet obyvatel této země s počtem obyvatel, kteří žijí v hlavním městě (cca polovina).

Ukázka interaktivní mapy počtu obyvatel ve městech

Rady a tipy: Doporučuji žáky rozdělit do skupiny po 3, pro rozdělení je možné využít například web Flippity (informace o něm najdete zde). Ideální je pracovat s tablety, které v sobě mají čtečku QR kódů, protože to žákům ulehčí otevírání různých webových adres v průběhu práce.

Pracovní list ke stažení:


1 komentář

YouTube kanál – Zachraň Zeměpis – ZACHRAŇ ZEMĚPIS · 10. 1. 2021 v 13:01

[…] pyramid existují. Lze ho například využít před realizací skupinové aktivity „Obyvatelstvo Afriky„, kde první část je zaměřena právě na věkové […]

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chci podpořit Zachraň Zeměpis